"Синій птах”
План
1) Добрий погляд 2) У пошуках людяності
3)До щастя – шляхом заперечень
4) Музика феєрії
1. Символізм
– це містика, вміння робити наочними невидимі речі. М. Метерлінк розуміє, що
без зміни способу бачення жодна перебудова свіжості неможлива. У драмі пошуки
щастя героями розпочинається з лікування хвороби зору. Це здійснюється за
допомогою озброєння персонажів чарівним алмазом, який робить видимими душі
предметів, відкриває шлях в Минуле і Майбутнє. Спіймати Синього птаха, символ
щастя, "доручається” дітям, Тільтілю і Мітіль, брату і сестрі, тобто таким
істотам, які зберегли чистоту зору. Фея не може дати свій алмаз дорослим бо ті
давно втратили здатність вірити в диво. Для них алмаз – просто коштовне
каміння.
Отже будь-яке пізнання, за Метерлінком,
пов’язане зі зміною погляду. Він повинен стати пророчим, сприймати не
зовнішність, а приховану сутність кожної речі, вміти відгадувати її справжній
зміст.
Можна стверджувати, що
Тільтіль і Мітіль стали "ясновидцями”, навчилися бісити колір звуків, відтінки
запахів, зазирати в глибину явищ.
М. Метерлінк закликає людей
зупинитися в своєму шаленому русі й поглянути на прості речі, що її оточують,
на ті дії, які вони виконують щоденно, навіть не замислюючись, що роблять.
Синій птах – це абстрактна
Таємниця, і конкретні ліки для хворої онучки Берленго. Отже "яснобачення”
Метерлінка – це повернення смислу елементарним речам, без яких життя втрачає
сенс.
2. Випробування, які долають
діти, розкривають філософію Людини за Метерлінком. Характерною ознакою
метерлінського гуманізму є його певна традиційність. Для Метерлінка бути
щасливим означає оволодіти істинною. Метерлінк змальовує різні грані Людини: і
добрі, і погані, її велич та недосконалість. Загальний дух твору драматурга
стримано оптимістичний, а бачення ним Людини тверезе і врівноважене: поряд із
її безперечними здібностями він влучно підмічає її негативні риси.
3. На стиль мислителя
Метерлінка вплинуло, безперечно, студіювання містичних трактів. Надрозумною
річчю, яку намагається осягнути Метерлінк, є щастя.
Підбиваючи підсумки
перебування дітей на кожному з етапів духовного розвитку, можна скласти список
понять, які за Метерлінком, не є щастям.
Одначе щастя все ж таки
існує. Воно відкривається інтуїтивно і в пізнанні, і в спогадах про Минуле, і в
спілкуванні з природою – в усьому, що робить людина. Будь-яка діяльність може
бути і щастям, і нещастям водночас, бо головне – не те, що ми робимо, а як, із
з яким почуттям. За щастям на думку Метерлінка, не треба далеко ходити.
Достатньо тільки поглянути навколо себе добрим поглядом і допомогти тому, кому
погано.
4. У п’єсі "Синій птах”
Метерлінк виконував найважливіші завдання символістичного театру – перетворити
виставу на магію. У ремарках драматург підказує режисеру, як улаштувати чарівне
магічне дійство.
Глядача вражає кількість
персонажів у п’єсі понад 60.Це абсолютно різнопланові герої.
Велика увага надається спец
ефектам. Тут ремарки нагадують вірші в прозі, що має надихнути режисера на
досягнення відповідного враження за допомогою техніки постановки. Метерлінк
передбачає максимальне використання світлових і звукових ефектів.
Жодне явище, предмет чи
персонаж не стоїть на місці, не має єдиного стабільного образу. Все змінює своє
обличчя. Щоразу інакший вигляд має Синій птах, а із новим кольором постає й
щастя. Речам автор надає подвійного існування. Ритм метаморфоз у Метерлінка
нерівномірний: він то вибухає, то уповільнюється. Це магічно впливає на
глядача. "Синій
птах”
– одне з найдосконаліших утілень принципу музичності
театру.
|