"Гобсек" (1830; 1835)
Повість
"Гобсек" — один із перших творів, які автор свідомо писав як
фрагменти "Людської комедії". Тут з'явилися перші наскрізні герої
Бальзака (Растіньяк, Б'яншон, Дервіль та ін.), які пройшли через подальші його
повісті та романи.
Проблеми,
до яких звернувся автор у повісті, були такими актуальними і хвилюючими, що він
неодноразово повертався до них, поступово шліфуючи свій задум.
Творча історія повісті
Спочатку,
1830 р., письменник написав нарис про лихваря. Потім включив цей нарис у
повість про аристократів "Небезпека розбещеності", в якій основну увагу
приділив сім'ї де Ресто. У цьому першому варіанті відзначалися позитивні риси
лихваря Гобсека, який допоміг адвокату Дервілю, пробачив борг бідній дівчині
Фанні Мальво, врятував сім'ю графа де Ресто від розорення, а наприкінці навіть
став депутатом. Другий варіант повісті — 1835 р. — мав назву "Батечко
Гобсек". Тут автор позбавив лихваря багатьох позитивних рис, змінив
фінал, зосередивши увагу на маніакальній пристрасті героя до збагачення. Він показав
перетворення Гобсека на патологічного скупія, хоча ставлення автора до нього
залишилося неоднозначним. У 1848 р. повість отримала назву "Гобсек" і
увійшла до "Сцен приватного життя" "Людської комедії". Вона
органічно пов'язана з романом "Батько Горіо".
Сюжетно-композиційні особливості
"Гобсек",
як й інші твори Бальзака, — багатоцентрова повість. Окрім постаті лихваря
важливу роль у ній відіграють адвокат Дервіль і члени сім'ї графа де Ресто.
Сюжетні лінії Гобсека, Дервіля, графині де Ресто та інших персонажів твору
церетинаються. Повість має чітку, продуману побудову, що засвідчує
композиційну майстерність її творця.
"Гобсек"
починається з експозиції. Спочатку розповідь ведеться від імені автора, який
змальовує один із зимових вечорів 1829—1830 рр. в салоні віконтеси де Гранльє.
Розмова заходить про молодого графа Ернеста де Ресто, якого кохає Камілла. Але
у матері графа погана репутація в аристократичному світі, і пані де Гранльє
хоче відмовити йому у відвідуванні свого дому. У розмову втручається Дервіль,
який розповідає історію, що має змінити погляд на стан справ у сім'ї молодого
графа. Наступна частина твору — розповідь
Дервіля, яка містить розповідь Гобсека. Письменник ускладнює структуру
повісті, робить її багатоголосою. Спочатку звучить голос автора, від імені
якого ведеться оповідь, а потім — голоси оповідачів — Дервіля і Гобсека, які теж передають багатоголосся свого оточення.
Отже, важливими композиційними особливостями твору є "розповідь у
розповіді", а також тісний зв'язок між окремими його частинами та компонентами (розповідь, оповідь,
опис, портрет, інтер'єр, монолог, діалог тощо).
Читач
вірить тому, про що говорить Дервіль, бо на початку повісті він показаний як
"людина високої чесності, знаюча, скромна і з гарними манерами".
Дервіль розповідає історію з часів своєї молодості, коли він мешкав у
мебльованих кімнатах, а його сусідом був Гобсек. Отже, лихвар стає центральною
фігурою оповіді не лише адвоката, а й усього твору.
Дервіль
випадково став свідком драми, яка відбувалася в сім'ї графа де Ресто. Ця драма
була відомою і Гобсекові: графиня Анастазі де Ресто, щоб утримати свого
коханця Максима де Трая, наробила величезних боргів і віддала у заставу
лихвареві фамільні коштовності під великі відсотки. А граф де Ресто, захищаючи
честь сім'ї й інтереси свого сина, незадовго до смерті переписав свої володіння
на ім'я Гобсека до моменту повноліття Ернеста. Його заходи виявилися вчасними,
після смерті Гобсека Ернест успадкував те, що належало батькові. Але значення
повісті — не в цій сюжетній лінії. її кульмінацією є монолог Гобсека, в якому
він засуджує суспільство, де все купується і продається.
Образ Гобсека
Бальзаківський Гобсек — не зовсім
типовий лихвар. Його особливість полягає в тому, що він скнара-філософ. Система
поглядів Гобсека на життя складалася поступово. Він пройшов довгий шлях і
багато пережив, перш ніж упевнився, що "всюди йде боротьба між багатими і
бідними". "У мене принципи змінювались відповідно до обставин,
доводилося змінювати їх і залежно від географічних широт", — зізнається
Гобсек Дервілю. Внаслідок важкого життєвого досвіду він дійшов сумних
висновків, виробив систему поглядів, які вже не змінювались. Важливе місце у
цій системі посідає "інстинкт самозбереження", "особистий
інтерес", а з усіх земних благ тільки одне, з його точки зору, варте того,
щоб людина його домагалася,»— "це... золото. У золоті сконцентровані всі
сили людства", — вважає Гобсек. І золото для нього — це передусім влада,
воно є її символом: "Я володію світом, не втомлюючи себе, а світ не має
наді мною найменшої влади". Лихвар спокійний і безсторонній, нагадуючи цим
антиквара із "Шагреневої шкіри". Оповідь Гобсека характеризує його
як" аналітика і психолога, який знає життя, розуміє людську природу. Але
це не означає, що повість є апологією* скнари. Ставлення автора до свого героя
неоднозначне: захоплення, передане через сприйняття Дервіля, змінюється
осудом. "Чи варто жити тільки заради накопичення?" — хочеться
запитати, прочитавши твір. Фіналом повісті автор однозначно відповідає: ні!
Адже після смерті Гобсека не залишилося нічого, крім тлінних скарбів.
Письменник засуджує накопичення заради накопичення. Звичайно, ці висновки — у
підтексті твору, вони подані у прихованій художній формі.
Образ
Гобсека змальований з великою майстерністю. У його портреті не випадково
домінують кольори благородних металів: "місячний лик",
"жовтувата блідість, що нагадує колір срібла, з якого злетіла
позолота", риси його обличчя "здавались відлитими з бронзи", а
очі були "жовтими". Безжалісність Гобсека підкреслюють такі ознаки,
як "людина-вексель", "людина-автомат". Довершує портретну
характеристику згадка про те, що, добуваючи гроші, він бігав сам "по
всьому Парижу на тонких, сухорлявих, як у оленя, ногах". Кожна деталь
цього яскравого портрета свідчить про характер героя.
Монолог
Гобсека — це гімн золоту. І не випадково у ньому звучать патетичні ноти:
"У мене погляд, як у господа Бога: я читаю в серцях..." Але водночас
відчуваються і цинічні думки: "Я достатньо багатий, щоб купувати совість
людську...", "Що таке життя, як не машина, яку приводять у рух гроші?".
Гобсек-філософ
уміє отримати насолоду від споглядання краси графині Анастазі де Ресто та
пишної розкоші її кімнати, але значно більше його приваблює атмосфера щирості
й душевної чистоти, якою оточена трудівниця Фанні Мальво.
За жанром "Гобсек" — соціально-побутова, а ще більшою мірою —
філософська повість, в якій домінують елементи реалістичного стилю. Але в ній,
як і в інших творах "Людської комедії", відчутні романтичні впливи,
її герой із самого початку не побутова, а майже символічна постать. У ньому
відчувається масштабна романтична типізація. Він уособлює силу і владу грошей
та руйнівний вплив багатства на людську душу.
|