11.06.1889
|
Народилася в Одесі
|
1890
|
Родина переїхала до Царського Села. Кожне літо Анна
проводить біля моря (Севастополь, Херсонес).
Вчиться в гімназії в Царському селі. Досконало знає
французьку, італійську(читає Данте в оригіналі). Захоплюється віршами
Державіна та Некрасова, Пушкіна.
|
1900
|
Перший вірш. Батько заборонив підписувати його
«Горенко». Бере псевдонім – прізвище прабабусі - татарської князівни
Ахматової.
|
1905
|
Батьки розлучились. Мати з сім'єю переїжджає до
Євпаторії. Анна вчиться приватно.
|
1907
|
Закінчила гімназію в Києві. Вступає на юридичний
факультет Вищих жіночих курсів у Києві.
|
1919
|
Вийшла заміж за Миколу Гумільова. Акмеїзм. «Цех
поетів».
|
1912
1914
1917
1921
1922
|
Збірка «Вечір».
Збірка «Чотки».
Збірка «Біла зграя».
Збірка «Подорожник».
Збірка «Anno Domini».
|
1917
|
Революцію не прийняла, але країну не залишила.
|
1918
|
Розлучилась з чоловіком. Живе з сином Левом.
|
1930-ті рр.
|
Анну Ахматову майже не друкують. Починає вивчати
творчість Пушкіна (цим продовжувала займатись все своє життя).
Сина неодноразово заарештовують як сина «ворога народу»
(1935, 1939, 1948). Анна Ахматова стоїть у чергах в Хрести. З’являється
задум поеми «Реквієм».
|
1941-1944
|
Евакуація в Ташкент. Багато хворіє. Пише про війну.
|
1946
|
Постанова «Про журнали "Зірка”
та
"Ленінград”».
Цькування А. Ахметової та М. Зощенка.
|
1956
|
Вийшла друком збірка перекладів Анни Ахматової.
|
1964
|
Присуджено в Італії премію «Етна-Таорміна»
|
1965
|
В Лондоні А. Ахматовій вручено почесну мантію доктора
Оксфордського університету.
|
5.03.1966
|
Померла в Домодєдово, під Москвою.
|
ЖИТТЯ
ТА ТВОРЧІСТЬ ПОЕТЕСИ
АХМАТОВА, Анна Андріївна (Ахматова, Анна
Андреєвна; автонім: Горенко, Анна Андріївна — 11.06.1889, Великий Фонтан,
поблизу Одеси - 05. 03. 1966, Домодедово, поблизу Москви) — російська поетеса.
Ахматова у своїй витонченій, сповненій
стриманої щирості ліриці з лише їй притаманною інтонацією відобразила
надзвичайно широкий діапазон людських почуттів і переживань. Анна Ахматова
народилася у дачному передмісті Одеси в сім'ї морського інженера-механіка,
капітана 2-го рангу Андрія Антоновича Горенка, та Інни Еразмівни, до заміжжя —
Стогової. Дитячі роки майбутня поетеса провела в Царському Селі, куди переїхала
сім'я Горенків у 1891 р. У 1900 р. вона вступила у Царськосельську Марийську
гімназію («Мої перші спогади — царськосельські: зелена, сира розкіш парків,
вигін, куди мене водила няня, іподром, де гарцювали маленькі строкаті лошата,
старий вокзал...»). Після розлучення з чоловіком матір забрала дітей і
переїхала спочатку в Крим, а з 1906 р. замешкала в родичів у Києві. У 1907 р.
Ахматова вступила в останній клас київської Фундукліївської гімназії, відтак
навчалася на юридичному відділенні Вищих київських жіночих курсів. Після
одруження з видатним російським поетом-акмеїстом М. Гумільовим (вінчання
відбулося 15 квітня 1910 р. в Нікольській церкві села Нікольська Слобідка, що
поблизу Києва) Ахматова стала студенткою Вищих історико-літературних жіночих
курсів у Петербурзі. Саме в цьому місті проминуло майже все її життя. У 1910 та
1911 роках Ахматова разом із чоловіком двічі побувала у Парижі, а в 1912 р. — в
Італії. У цьому ж році в них народився син Лев Гумільов — майбутній відомий
історик і географ.
Публікуватися
Ахматова почала з 1907 р. (вірш «На руці твоїй... «у паризькому російському
щотижневику «Сіріус»), пов'язавши свою ранню творчість з акмеїзмом. «Одні йшли
у футуризм, інші — в акмеїзм. Разом з моїми товаришами — Мандельштамом,
Зенкевичем і Нарбутом — я стала акмеїсткою», — згадувала пізніше Ахматова. У
своїй ранній ліриці поетеса, творчо сприйнявши на-бутки символізму, відмовилася
від символістської містики та абстрактності, намагаючись передавати земний
характер почуттів.
Перша збірка Ахматової «Вечір» («Вечер»)
вийшла друком на початку березня 1912 р. у видавництві «Цех поетів» накладом
300 прим. За своїм змістовим наповненням «Вечір» — це своєрідний поетичний
щоденник, у якому наявна, як зауважив у передмові до збірки М. Кузмін, гостра
сприйнятливість і прийняття світу в його сонячній плоті, а також внутрішня
трагедійність свідомості. У книгу увійшло 46 віршів, написаних, в основному, у
1910-1911 pp.
Друга поетична збірка Ахматової — «Вервиця»
(«Чётки»), яка з'явилася через два роки після «Вечора», принесла їй
всеросійську славу і висунула у перші ряди сучасної російської поезії. З-поміж
численних критичних відгуків на збірку найглибшою і найпроникливішою Ахматова
вважала статтю М. Недоброво, котрий підмітив у поезії «Вервиці» «ліричну душу
швидше жорстку, ніж надто м'яку, швидше жорстоку, ніж слізливу, і вже відверто
пануючу, а не пригноблену».
Ранній період творчості Ахматової завершила
поетична книга «Біла зграя»(«Белая стая», 1917), позначена глибокими роздумами
ліричної героїні про тривожну крихкість і непевність сучасного світу.
Намагаючись вивищитися над проминущим і повсякденним, наблизитися до глибоких
психологічних та етичних узагальнень, Ахматова мимовільно чи свідомо виходить
за межі декларованих акмеїстами конкретності та відчутності, речевості образів
і мовної простоти. Це, в першу чергу, пояснюється особливостями її
світосприйняття крізь призму людської душі. Натомість теми нерозділеного та
втраченого кохання, що домінувала у перших двох збірках, прийшла інша тема —
тема всеперемагаючого і зцілюючого кохання («Твій білий дім і тихий сад
лишаю...», «Відповідь», «Ні, царевич, я не та...», «Любому»). Водночас поетеса
по-новому осмислює тему батьківщини та війни, пам'яті та совісті
(«Усамітнення», «Все забрано: і сила, і любов...», «Липень 1914», «Молитва»,
«Пам'яті 19 липня 1914»). До визначальних характерологічних ознак поетичної
манери Ахматової слід віднести філігранне нюансування почуттів,
епіграматичність і рефлексійність, а також сюжетність її ліричних мініатюр.
У квітні 1918 р. Ахматова розлучилася з М.
Гумільовим. Отримавши офіційні документи про розлучення, восени цього самого
року вийшла заміж за друга М. Гумільова В, Шилейко, вченого-ассирієзнавця і
фахівця з клинописних мов. Покинути революційну Росію Ахматова відмовилася,
сприйнявши революцію як неминучу розплату за гріховність і свого життя, і життя
свого покоління.
Внутрішній конфлікт поетеси з дійсністю,
неприйняття і заперечення більшовицької сваволі відобразилися у збірках
«Подорожник» («Подорожник», 1921) та «Anno Domini»(1921), після чого до
середини 30-х pp. настало вимушене мовчання. Саме у 1920-х pp. життєва доля
Ахматової набула трагічного забарвлення. У серпні 1921 р. більшовики
заарештували і без суду розстріляли М. Гумільова, брехливо звинувативши у
контрреволюційній змові. У 1925 р. Ахматову виключили з ленінградського
відділення Всеросійської Спілки письменників як «непролетарського поета»,
звинувативши у «декадентських настроях» і «відриві від соціалістичного
виробництва». У 1934 р. на очах Ахматової заарештували О. Мандельштама, а
наступного року потрапили у в'язницю її син Лев Гумільов і третій чоловік — М.
Пунін, мистецтвознавець і музейний працівник. Лев Гумільов переживе ще 2 арешти
і проведе у таборах 14 років.
Восени 1935 р. Ахматова розпочала роботу над
знаменитою поемою-циклом «Реквієм» («Реквием»), у якій трагічні події
особистого життя нерозривно переплелися з великою народною трагедією, значною
мірою завдяки оригінальній поетичній формі, «близькій до народних голосінь» (О.
Павловський):
У такому
горі никнуть гори.
Кам'яніє
тікищем ріка.
Незворушні
лиш в'язниць затвори,
Поза
ними «каторжанські нори»
І
журба, як смерть, гірка.
Ця пристрасна поліфонічна розповідь про
мученицьку долю свого народу («... і в смерті спасенній боюсь // Забути про
гуркіт зловісних «марусь», // Про двері, розчахнуті нагло у двір, // Про жінку,
що вила, мов ранений звір») була вперше опублікована окремим виданням у Мюнхені
в 1963 р. У Росії поема «Реквієм» вийшла друком лише у 1987 p., хоча основна
частина тексту поеми-циклу (пролог, десять окремих фрагментів та епілог)
створювалися з осені 1935 до весни 1940 р.
З початком Другої світової війни Ахматову
евакуювали спочатку в Москву, а потім — у Ташкент, де вона жила до 1944 року. В
роки війни вона створила яскравий цикл патріотичних віршів («Клятва»,
«Мужність», «Nоx. Статуя», «Ніч у Літнім саду «та ін.). Після повернення в
Ленінград поетеса опублікувала ряд віршів у журналах «Ленинград» і «Звезда», а
незабаром розпочалася чергова кампанія проти «антирадянських» творів Ахматової.
14 серпня 1946 р. у пресі з'явилася горезвісна постанова ЦК ВКП(б) «Про журнали
«Звезда» та «Ленинград», у якій «ідеологічно чужа» творчість поетеси була
піддана анафемі. «Тематика Ахматової наскрізь індивідуалістична, — проголошував
у своїй доповіді тодішній партійний ідеолог О. Жданов. — До вбозтва обмежений
діапазон її поезії, — поезії оскаженілої панійки, яка метається поміж будуаром
і молитовнею. Основне у неї — це любовно-еротичні мотиви, переплетені з
мотивами суму, туги, смерті, містики, приреченості... Чи то черниця, чи то
блудниця, а вірніше, блудниця та черниця, в якої блуд змішаний із молитвою».
Президія правління Спілки письменників СРСР 7 вересня 1946 р. ухвалила рішення
про виключення Анни Ахматової з лав письменницької організації. Після цієї
постанови Ахматова замовчала, хоча й продовжувала писати «у шухляду». В цей час
вона укладала збірки власних віршів, не сподіваючись на те, що вони вийдуть
друком. До безумовних шедеврів її лірики цього періоду належать «У спогадів є
три епохи...», «Сон», «Ізнову осінь суне Тамерланом...», «Вервиця чотиривіршів
«тощо.
Визначним
літературно-художнім набутком тогочасної російської поезії стала «Поема без
героя», у якій відображена не тільки цілюща атмосфера минулої «срібної епохи»,
а й невідворотний рух часу, пропущені через совість ліричної героїні; «плани
минулого, теперішнього та майбутнього постійно перетинаються, епоха
відображається у дзеркалі душі («Я пишу дзеркальним письмом... «), а душа
бачить своє відображення в епосі» (В. Коровін). Своєрідним підсумком повоєнної
лірики Ахматової стала збірка «Біг часу» («Бег времени», 1965).
Наприкінці життя до Ахматової прийшло світове
визнання. У 1964 р. в Римі їй була присуджена Міжнародна літературна премія
«Етна-Таорміна» з нагоди 50-ліття літературної діяльності та за книгу вибраних
творів, видану в Італії. Цього ж року, 15 грудня, Оксфордський університет
(Англія) присудив Ахматовій ступінь почесного доктора літератури.
Переживши чотири інфаркти, Ахматова померла 5
березня 1966 року у підмосковному Домодедово, в кардіологічному санаторії.
Поховали поетесу на Комаровському кладовищі, що поблизу Ленінграда.
ВІРШІ
АННИ АХМАТОВОЇ
* * *
Перед
весной бывают дни такие:
Под
плотным снегом отдыхает луг,
Шумят
деревья весело-сухие,
И теплый
ветер нежен и упруг.
И лёгкости
своей дивится тело,
И дома
своего не узнаешь,
И песню
ту, что прежде надоела,
Как новую,
с волнением поешь.
* * *
Був ти нещирим у ніжності.
Скільки журби, далебі!
Як же багатством у бідності
Душу зігріти тобі?
Піснею слави лестивою
Нам доля співа сліпа.
Господи! Та ж недбайлива я,
Твоя рабиня скупа.
Ні прутиком, ні трояндою
Не буду в садах Отця.
Я від кожної тріски падаю,
Здригаюся від слівця.
* * *
СІРООКИЙ КОРОЛЬ
Болю
безвихідний, слався тепер!
Вчора
король сіроокий помер.
Вечір
осінній задушно палав.
Муж мій
вернувся й спокійно сказав:
"Знаєш,
із ловів його принесли,
Тіло під
дубом столітнім знайшли.
А
королева, така молода,
Сивою
стала до ранку. Шкода!.."
Люльку
свою на каміні знайшов
I на
роботу нічну він пішов.
Буду я
доню будити від сну,
В сірі
очиці її зазирну.
А за
вікном тополине гілля
Шепче:
"Немає твого короля..."
* * *
ПОСВЯТА
У такому горі никнуть гори.
Кам'яніє тікищем ріка.
Незворушні лиш в'язниць затвори,
Поза ними «каторжанські нори»
І журба, як смерть, гірка.
Ще для когось, може, віє легіт,
Ніжне сонце за Неву спада -
Ми не знаєм, будневі підлеглі,
Чуєм лиш ключів іржавий скрегіт
Та важкий державний крок солдат.
Дзвонять нам заутрені зловіщі.
Брук столичний одичів, знімів.
Збіжимось — мерці од нас живіші!
Сонце низько, та Нева у вічі
Зблискує надією в імлі.
Врешті — вирок... Сльози рятували:
Назавжди .відрізнена од всіх,
Мов на площі — навзнак — зґвалтували,
Пси у підворітні недорвали,—
|