Ф.Стендаль (1783—1842) відомий французкий письменник
План
І. Біографія Стендаля.
1. Дитинство Анрі-Марі Бейль.
2. Шкільне життя.:
а) Вступ до Центральної школи.
б) Закінченя школи і виїзд до Парижу.
2. Стендаль - прихильник ідеалізації Наполеона.
3. Перебування у Франції
4. 1841 рік - перший апоплексичний удар
5. Смерть письменника:
а) «Змову мовчання».
6.Естетичні положення просвітителів Стендаль розвиває в нових історичних умовах
7. Остання теза — це необхідність учитися в Шекспіра.
8. Особливе місце у філософських поглядах Стендаля
9. Бойовий дух Стенделя в літературі
ХІХ ст.
Справжнє ім'я Стендаля - Марі Анрі Бейль, хоча іноді він намагався
привласнити собі дворянський титул, підписуючись "Анрі де Бейль",
що
вирогідне, зробив би і
Жюльен Сорель.
Стендаль народився 23 січня 1783 року в Греноблі, у родині багатого
адвоката. Його дід, лікар і громадський діяч, захоплювався ідеями
Просвітництва й був шанувальником Вольтера. Але з початком революції в
родині погляди дуже змінилися, батько Стендаля змушений був навіть
ховатися.
Через сім років померла його мати, залишивши сина на виховання батькові
(людині черствій, суворій і недовірливій) і тітці Серафі, яких він
ненавидів. Батько не переймався вихованням сина, довіривши його
католицькому абатові Ральяну. Це призвело до того, що Стендаль
зненавидів і церкву, і релігію. Таємно від свого вихователя він почав
знайомитися з працями філософів-просвітників (Кабаніса, Дідро,
Гольбаха). Читання, а також найбільш сильні враження і переживання
дитячих років, пов'язані з Першою французькою революцією, стали
визначальними моментами у формуванні світогляду майбутнього письменника.
Прихильність до революційних ідеалів він зберіг на все життя. Жоден із
французьких письменників XIX століття не відстоював
ці ідеали з такою
пристрастю і сміливістю.
У 1797 році Стендаль вступив у Греноблі до Центральної школи, метою якої
було введення в республіці державного і світського навчання замість
релігійного, і озброєння молодого покоління знаннями й ідеологією
буржуазної держави, що народжувалася. Тут хлопець захоплювався
математикою. Після закінчення курсу його відправили до Парижа для вступу
в Політехнічну школу, куди він так і не вступив. Стендаль прибув до
Парижа через декілька днів після перевороту 18 брюмера, коли молодий
генерал Бонапарт захопив владу і оголосив себе першим консулом. Тоді ж
почалися приготування до походу в Італію. У 1800 році сімнадця-тилітній
Стендаль вступив в армію Наполеона. Він прослужив у ній понад два роки,
а потім подав у відставку й 1802 року повернувся до Парижа з прихованим
наміром стати письменником.
Стендаль був прихильником ідеалізації Наполеона, що відбилося і в його
творчості. Але його ставлення до Наполеона, особливо після захоплення
останнім престолу Франції і перетворення на імператора, було, проте,
досить критичним. Деякі зауваження Стендаля свідчать про те, як добре
він розумів деспотичні й узурпаторські прагнення Наполеона і яку погрозу
він вбачав у ньому для справжнього духу революції.
Стендаль брав участь у поході Наполеона в Росію в 1812 році, був у
Москві, Смоленську, Могильові, зазнав жахи зимового відступу французької
армії з Росії. Враження про Росію були надзвичайно сильні. Він бачив
героїзм російського народу, який захищав свою батьківщину, бачив також і
жорстоку сваволю самодержавства.
Після падіння Наполеона й повернення Бурбонів у Францію Стендаль іде до
Італії, лише наїздами буваючи на батьківщині. Стендаль полюбив Італію;
ця країна відіграла чималу роль у формуванні поглядів письменника. Його
приваблювало інтенсивне громадське життя Італії. У 1821 році
відбуваються повстання карбонаріїв у ряді міст (Неаполь, Турін).
Співчуття Стендаля цьому рухові дало підставу урядові звинуватити його в
приналежності до повсталих і запропонувати терміново залишити
австрійські володіння північної Італії.
Перебування в Італії залишило глибокий слід у творчості Стендаля. Він із
захопленням вивчав італійське мистецтво, живопис, музику. Ця країна
надихнула його на цілу низку творів. Це робота з історії мистецтва
«Історія живопису в Італії», «Прогулянки по Риму», новели «Італійські
хроніки». Нарешті, Італія дала йому сюжет одного з найбільших його
романів «Пармська обитель».
Перебування у Франції, де правили ненависні Стендалю Бурбони, стає для
нього нестерпним. Це ставлення письменника до реакції і режиму
Реставрації знайшло своє вираження в його кращих романах. У 1830 році
Стендаль одержав від короля Луї Пилипа призначення в Трієст консулом,
але його не затвердили, як «неблагонадійного», у Трієсті. Стендаль стає
консулом у папських володіннях у Чівіта Веккія. Його смілива, незалежна
думка, співчуття революції і якобінцям, атеїзм, його сповнені бойового
протесту твори робили однаково тяжким його перебування як в Італії, так
і в себе на батьківщині.
Стендаль почував себе хворим, проте досить часто їздив з Чівіта-Веккії
до Рима. У 1841 році з ним стався,перший апоплексичний удар. Йому дали
відпустку, і восени він знову приїхав до Парижа, маючи намір пробути там
усього кілька днів. І несподівано його звалив другий удар.
Після смерті письменника навколо його імені критики створили «змову
мовчання». Першим, хто заговорив про нього і змусив звернути увагу на
Стендаля, був Бальзак. Називаючи Стендаля чудовим художником, Бальзак
стверджував, що зрозуміти його можуть тільки найбільш піднесені уми
суспільства.
Творчість Стендаля належить до першого етапу в розвитку французького
критичного реалізму. Стендаль вносить у літературу бойовий дух і
героїчні традиції нещодавньої революції. Зв'язок його з просвітителями
можна спостерігати як у творчості, так і в його філософії й естетиці.
У своєму розумінні мистецтва й ролі художника Стендаль йде далі від
а Стендаль йде далі від
просвітителів і стверджує, що мистецтво за своєю природою соціальне,
воно служить суспільним цілям. Це положення Стендаль перетворює на
бойову зброю проти мистецтва свого часу, насамперед проти класицизму.
Його мистецтвознавчі роботи були гостро публіцистичні. Однією з головних
його робіт з літератури є «Расин і Шекспір» (1825).
Стендаль підкреслює, що художник тільки тоді виконує своє призначення,
коли він веде за собою суспільство. Якщо художники діють поодинці, не
пов'язані з масою, вони тоді — ніщо.
Естетичні положення просвітителів Стендаль розвиває в нових історичних
умовах — після Французької революції 1789— 1794 років, у період
революції, що знову назрівала, 1830 року. Через усі твори проходить
думка про важливість історичних зрушень, які неминуче відбиваються в
мистецтві. Усі його статті з мистецтва перейняті почуттям нового. З
кожною новою історичною епохою змінюється поняття краси, говорить
Стендаль. Те, що здавалося гарним людям XVII століття, вже не може
здаватися гарним тим, хто пережив революцію 1789 року. Змінюється також
і історична роль письменника. Цінність письменника, переконаний
Стендаль, визначається не тим, як добре він вивчив класиків, мистецтво
минулого, а тим, якою мірою він брав участь у революційних подіях, в
суспільному житті свого часу. Головну помилку класицистів Стендаль
вбачає в тому, що вони хочуть зберегти те мистецтво, що склалося ще
задовго до революції. Новим напрямком він вважає романтизм — як нове
мистецтво, що веде боротьбу з усім відсталим, відживаючим.
Ще одне важливе положення: мистецтво повинне бути правдивим. У романі
«Червоне і чорне» він характеризує роман як «дзеркало, яке проносять по
великій дорозі». Якщо дорога брудна, якщо на ній є калюжа, це неминуче
відіб'ється в цьому дзеркалі, і дарма було б обвинувачувати дзеркало в
тім, що воно відбиває точно; треба обвинувачувати дорогу, або, вірніше,
доглядача дороги, в тім, що він погано порядкує на ній».
Нарешті, остання теза — це необхідність учитися в Шекспіра. Стендаль
пише, що романтики ніколи не радять прямо наслідувати драми Шекспіра.
Цій великій людині необхідно наслідувати в манері вивчати світ, серед
якого ми живемо, бо він дає своїм сучасникам саме той жанр трагедії, що
їм потрібен.
Таким чином, у своїх естетичних поглядах Стендаль є учнем і
продовжувачем просвітителів. їхнє вчення він розвиває за нових
історичних умов, що накладає різкий відбиток на його погляди й образи,
надаючи їм нової якості. Усі вимоги до мистецтва він ставить у
залежність від завдань, що їх висуває революція.
Зв'язок Стендаля з просвітителями можна простежити і в галузі філософії
— він був учнем просвітителів-матеріалістів Дідро, Гельвеція, Кабаніса.
Особливе місце у філософських поглядах Стендаля посідає питання про
людину. Подібно до просвітителів, Стендаль твердить, що людина повинна
гармонійно розвивати всі закладені в ній здібності й сили і спрямовувати
їх на благо батьківщини, рідного краю, суспільства. Здатність до
великого почуття, до героїзму — ось якості, що визначають повноцінну
особистість. Виняткове місце в його філософії і творчості посідає
проблема пристрасті. У розумінні Стендаля пристрасть ніколи не
суперечить розумові, а перебуває під його контролем. Герої романів
Стендаля нерідко виступають такими ж раціоналістами у своїй любові:
Жюльєн Сорель, Фабриціо, Сан-северіна, навіть охоплені сильною
пристрастю, завжди здатні оцінити своє почуття, свої вчинки, підкоряючи
їх розуму.
Отже, в літературу XIX століття Стендаль
вносить бойовий дух століття і
революції, віру в розум, у гармонійну особистість, культ сильних
пристрастей. Але відстоюючи ідеали революції, він змушений вдавати, що
ці священні для нього ідеали далекі від сучасності, у якій тріумфує
проза буржуазного життя. Героїчне стає непотрібним у практиці буржуазних
відносин, там, де панує безнадійна тупість, гонитва за наживою,
кар'єризм. У цих умовах людині сильних пристрастей, яка жадає
героїчного, немає місця, і вона неминуче вступає в протиріччя з
буржуазною дійсністю. У цьому й полягає трагедія головних героїв
Стендаля. У 20-х роках Стендаль пише чудову новелу «Ваніна Ваніні», що
ввійшла пізніше в «Італійські хроніки». У ній розкривається епізод з
історії революційно-демократичного руху карбонаріїв в Італії.
|